فیدر میکسر (Feeder Mixer)

فیدر میکسر دامداری

فیدر میکسر یک دستگاه پرکاربرد در صنعت دام می باشد که کشاورزان از آن برای مخلوط کردن جیره دام و خوراک استفاده می کنند! این دستگاه به انواع مختلف ثابت و قابل حمل تقسیم می شود

دلیل استفاده از غذاهای مخلوط برای دام چیست؟

برخی از کشاورزان جوان که تجربه چندانی در زمینه دامپروری ندارند، برایشان این سوال پیش می آید که چرا باید یک میکسر دانخوری برای مخلوط کردن خوراک دام بخرند؟ فواید غذای مخلوط چیست؟ اگر پاسخ این سوالات را نمی دانید، بهتر است در مورد فواید خوراک مخلوط برای دام بیشتر بخوانید.

دام برای تولید محصولات با کیفیت و شیردهی به رژیم غذایی خاصی نیاز دارد. این روزها با صنعتی شدن دامداری می توانیم به دام خوراک  کامل بدهیم تا محصولات دامی باکیفیت داشته باشیم. فیدر میکسر انواع علوفه، غلات، مواد معدنی، پروتئین ها، ویتامین ها را مخلوط می کند و یک وعده غذایی کامل را با انواع مکمل های غذایی مورد نیاز برای رشد سریع فراهم می کند.

  • رژیم غذایی متعادل و کنترل شده:

خطاهای انسانی همیشه وجود دارد! اگر وظیفه تقسیم خوراک دام را به یک انسان بسپارید، احتمالاً متوجه خواهید شد که گاهی غذای یک حیوان بیشتر از دیگری است. همچنین نمی توان نسبت دقیق مواد معدنی و مکمل های غذایی را به طور دقیق کنترل کرد از طرفی بسیاری از مواد تشکیل دهنده میکرو(به ویژه داروها) گران هستند و در سطوح بالا ممکن است سمی باشند ،بنابراین یکنواخت پخش شدن آن در کل خوراک دام اهمیت بالایی دارد.

استفاده از فیدر میکسر تضمین می کند که شما به نسبت مساوی از جیره غذایی  و با مقدار کنترل شده به هر دام می رسید تا نگران این موضوع نباشید.

از دست دادن توانایی انتخاب گاوها برای نوع رژیم غذایی آنها:

با میکسر تغذیه، گاوها دیگر نمی توانند جیره خود را انتخاب کنند. انتخاب رژیم غذایی توسط دام می تواند مشکلات و چالش های زیادی را به همراه داشته باشد

  • کاهش هزینه های نیروی انسانی:

هنگامی که یک سیستم اتوماسیون دارید، دیگر نیازی به استخدام تعداد زیادی کارگر ندارید. این دستگاه به جای تمام نیروی انسانی شما با کارایی و اثربخشی بیشتری کار می کند.

  • به حداکثر رساندن مصرف خوراکی و افزایش تولید شیر یکی از مهمترین مزایای استفاده از رژیم غذایی ترکیبی است. در نتیجه درآمد شما افزایش می یابد.
  • کاهش ضایعات علوفه تا 90 درصد:

ضایعات علوفه همیشه مورد بحث کشاورزان است و از حجم زیاد آن ناراضی هستند. حجم زیادی از علوفه که به عنوان زباله دور ریخته می شود را می توان با استفاده از میکسر خوراک تا حد زیادی کاهش داد.

دامپزشکی و هزینه های مربوط به آن معمولا جزو هزینه های سنگین یک دامداری است. این هزینه ها معمولاً به دلیل عدم تغذیه مناسب دام است. حیواناتی که به درستی تغذیه شوند می توانند زندگی سالم تری داشته باشند. با داشتن فیدر میکسر می توانید هزینه دامپزشکی را به شدت کاهش دهید.

  • افزایش چربی شیر:

تغذیه مناسب گاو باعث افزایش چربی شیر تولید شده توسط گاو و افزایش ارزش آن می شود. تغذیه مناسبی که می توانید با استفاده از میکسر دانخوری برای حیوانات خود در نظر بگیرید می تواند میزان چربی شیر تولیدی را بین 2 تا 4 درصد افزایش دهد که مقدار قابل توجهی است.

  • افزایش تولید شیر در روز:

هر گاوی که تغذیه بهتری داشته باشد و تمام مکمل های مورد نیاز خود را مصرف کند، می تواند شیر بیشتری را در اختیار صاحب خود قرار دهد. با ترکیب انواع رژیم های غذایی می توانید به حیوان کمک کنید روزانه شیر بیشتر به دست آورد که مقدار بسیار قابل توجهی است.

انواع فیدر میکسر گاوداری از لحاظ حرکت

  1. فیدر میکسر دامی متحرک
  2. فیدر میکسر دامی ثابت

فیدر میکسر متحرک

دامداری هایی که فضا و محوطه کافی برای حرکت و دور زدن ماشین و تراکتور دارند از فیدر میکسر متحرک استفاده می کنند

فیدر میکسر ثابت

بسیاری از واحد های گاوداری دارای محدودیت فضا می باشند و امکان تردد  تراکتور وجود ندارد، به علاوه دستگاه فیدر میکسر متحرک به یک تراکتور نیز نیاز دارد که برای بعضی از دامداران این هزینه  سنگین می باشد. بنابراین استفاده از دستگاه فیدر میکسر ثابت گزینه فوق العاده مناسب خواهد بود. دستگاه فیدر میکسر ثابت در فضاهای مسقف در داخل انبار علوفه یا نزدیک آن نصب می شود و توان خود را از نیروی برق دریافت می کند. خوراک میکسره ای ثابت از طریق نوار نقاله یا بیل مکانیکی و لودر ریخته می شود. میکسر های ثابت قابلیت تولید و مخلوط کردن 2 تا 5 تن خوراک در ساعت را دارا می باشند.

انواع فیدر میکسر از لحاظ روش مخلوط کردن خوراک

  1. فیدر میکسر عمودی
  2. فیدر میکسر افقی

فیدر میکسر عمودی (Vertical Feed Mixer) چیست؟

فیدر میکسر عمودی دارای یک مخزن عمودی شکل است که معمولا دارای یک مارپیچ مرکزی می باشد. قدرت گردش و توان حرکت مارپیچ از گیربکس تامین می شود. دقت در برش انواع علوفه در فیدر میکسر عمودی  بالا می باشد و در زمان خروج جیره سیستم توزیع کاملا استاندارد کار کرده و فیدر میکسر عمودی در زمان خروج علوفه نسبت به فیدر میکسر افقی کارایی بهتری دارد و شاید یکی از دلایل استفاده از فیدر میکسر عمودی و مزیت آن نسبت به فیدر میکسر افقی همین نکته باشد.

فیدر میکسر افقی (Horizontal Feed Mixer) چیست؟

یکی از انواع فیدر میکسر های دامداری، فیدر میکسر افقی است که در نوع خود بسیار کارآمد می باشد. فیدر میکسر افقی به گونه ای طراحی شده است که خوراک دام را در یک مخلوط به صورت کاملا یکنواخت و همگن توزیع کند.

فیدر میکسرهای افقی را می توان در سایزهای کوچک ، متوسط و بزرگ تولید کرد و در دامداری ها با ظرفیت های مختلف مورد استفاده قرار داد.

فیدر میکسرهای افقی توسط یک تراکتور و با کمک یک شفت مفصلی حرکت می کنند.

مشخصات فنی

مجموعه ماشین سازی نورمندی از سال 1380 اقدام به طراحی و ساخت این دستگاه نموده تا بتواند در کمترین زمان و حداقل هزینه بهترین خدمات را ارائه دهد.

  • بدنه ی مقاوم
  • ورق کف سایش
  • گیربکس خورشیدی
  • تیغه های فولادی
  • سیستم هیدرولیک مجهز به کنترل برقی و دستی
  • نمایشگر با قابلیت فرمول نویسی
  • پین هرزگرد برای جلوگیری از فشار زیادی ناشی از افتادن اجسام سخت مانند آهن
  • امکان نصب آهنربا
  • گارانتی یک ساله و خدمات پس از فروش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *